mandag 6. oktober 2008

Fungerer bruken av PC i den videregående skole, sett fra elevenes ståsted?

For et par år siden ble det pålagt at alle grunnkurselever ved den videregående skole skulle ha egen PC. PC-en skulle brukes i all undervisning. Dette er noe som jeg har fundert litt på om faktisk fungerer, og dermed vært i kontakt med to elever ved videregående.

Det er 1.året, spesielt studiespesialiserende (tidligere allmennfag) hvor man skal bruke PC i all undervisning. Om det funker? Lærerne bruker PC-en forskjellig, enkelte ønsker ikke at elevene skal ha den oppe, noen har regler for når den skal brukes, og andre sier ikke noe på det faktumet at de ikke ser ansiktet til elevene i løpet av en time. Dette krever en annen type kommunikasjon enn face to face. Det er få lærere som går rundt å sjekker hva elevene egentlig holder på med i løpet av undervisningstimen. Gjør de det de skal, chatter de, sitter på facebook etc?
De to elevene jeg har snakkes med mener at PC i undervisningen kan være negativt og positivt. Positivt i den forstand at de har tilgang på mer informasjon fra nettet, kan gå inn på lærebøkenes nettsider å hente mer info enn de får gjennom selve boken og det er lettere å jobbe med ulike oppgaver, prosjekt osv. Det går raskt å skrive ned det læreren sier og få lærere sjekker hva hver enkelt elev holder på med.
Videre er det flere negative sider. Det at lærerne ikke forholder seg til de samme reglene, enkelte eldre lærere ønsker ikke å bruke PC, flere elever er blitt avhengig av PC- en og rettskrivningsprogrammene. Enkelte har glemt hvordan man slår opp i en ordbok. Hva sier dette om norsk-kunnskapen til ungdommene i dag? Likevel gir PC større fleksibilitet, både for lærere og elever.
I boken ”Digital kompetanse i skolen (Ola Erstad 2005:19) står det at skolen skal bygge videre på det elevene tilegner seg i hverdagen. Skolen skal utfordre dem og gi elevene et mål å strebe etter. Klarer lærerne ved den videregående skole å utfordre elevene sine? Enkelte vet ikke hva elevene holder på med, hva de bruker PC-en til i hverdagen, foruten om til skolearbeid.


Lærerne er ikke lengre den eneste og viktigste informasjonskilden


4 kommentarer:

Tonje sa...

Bruk av PC i klasserommet er relativt nytt. Tidligere var arbeid på PC i skolen begrenset til en data-lab som alle elevene på hele skolen skulle benytte.
Det at vi nå bruker PC i større grad krever også at lærerne er bevisst på hvordan de vil bruke data i sin undervisning. Som du er inne på vil det kanskje være en god idé at lærerne har samme regler for når datamaskinene skal være slått av, hva som kan printes ut osv. Her mener jeg at elevene bør tas med i diskusjonen. Som regel vil elevene selv være fullstendig klar over når bruk av data fungerer/ikke fungerer. Og kanskje kan de komme med synspunkter som lærerne ikke har tenkt over..

Eirik sa...

Hei Camilla! Jeg er lærer på Bodin VG og der brukes pc vældi mye. Elevene synes at det er bra, men det er problemer med nettet, det er mange som er på nettet slik at det kan gå vældig tregt å surfe på nettet. Problemet for oss lærere er at elevene bruker pc til å spille i timene. STOR UTFORDRING.

trfnn sa...

Spennende tema du tar opp her. Jeg jobber selv i ungdomsskolen og har brukt IKT aktivt i flere år. Her har vi kanskje spesiealisert oss på å bruke IKT i forbindelse med presentasjoner i muntlige fag (naturfag, samfunnsfag, engelsk, norsk og krl). Vi bruker nok data i matematikk også, men føler vel at der kan boka være et vel så godt læremiddel... (skyldes sikkert vår kompetanse).

Nuhvel. Poenget med å skrive dette er at samtidig som vi har jobbet hardt med å innføre ikt i vår skole, så opplever vi at noen videregående skoler i området svikter. Elevene i videregående blir nærmest straffet for at de lager skikkelige presentasjoner og bruker seg selv fullt og helt på sine framlegg. Puggeskolen vektlegges i videregående, mens vi har lagt større vekt på formidling av egne tanker og egen refleksjon.

Vår skole har hatt svært gode karakterer på muntligeksamener, så elevenes kunnskap om presentasjoner er gode nok. Jeg får nesten lyst til å gråte på deres vegne.

C@thrine sa...

Interessant å høre hvilken erfaring dere har med bruk av pc i den videregående skolen. I sammenheng med problemer i forhold til ordbok-bruk....Jeg har selv en ungdom på 1.året på videregående, og ble ganske skremt når hun satt og øvde i forkant av en matematikkprøve. Det viste seg at hun ikke helt hadde kontroll på bruk av kalkulatoren sin. I undervisningen brukte de en tilsvarende kalkulator på datamaskinen.Denne kunne ikke brukes på prøven.Og siden hun knapt hadde brukt sin kalkulator var hun i villrede.
Min mening er at det er ikke alt som skal gjøres på data!